HomeFinlandNewsroom30 asiantuntijaa, 12 ohjelmakumppania, ratakelausta ja puhekaraokea – Tältä näytti Pohjoisranta BCW:n päivä SuomiAreenassa

30 asiantuntijaa, 12 ohjelmakumppania, ratakelausta ja puhekaraokea – Tältä näytti Pohjoisranta BCW:n päivä SuomiAreenassaJuly 3, 2023

Pohjoisranta BCW etsi kestävän huomisen menestysreseptiä yhdessä 12 ohjelmakumppanin ja 30 asiantuntijan kanssa SuomiAreenassa 28. kesäkuuta. Porin paras päivä syntyi seitsemästä yhteiskuntaa läpileikkaavasta paneelikeskustelusta, ratakelaushaasteesta, puhekaraokesta ja aurinkoisesta cocktail-tilaisuudesta.

Pohjoisranta BCW:n päivä SuomiAreenassa alkoi keskiviikkona aamuyhdeksältä uniikilla ratakelaushaasteella. Taidoistaan ottivat mittaa muun muassa tunnetut poliitikot ja median edustajat. Kilpailun suojelijana toimi maailman nopein ratakelaaja Leo-Pekka Tähti.

Suomessa on pysyvästi liikkumis- ja toimintarajoitteisia henkilöitä yli 700 000. Yhteistyössä Paralympiakomitean ja Toyota Suomen kanssa järjestetty Matkalla pidemmälle -haastekilpailu välitti viestin, että jokaisella on oikeus liikkua, harrastaa ja kilpailla – yhdenvertaisesti.

Paneelikeskustelut käynnistyivät kellon lyödessä kymmenen. Ensimmäisenä pureuduttiin uudistavaan metsätalouteen ja luontokatoon yritysten ja yhteiskunnallisen yhteistyön tarpeen näkökulmista. Lavalla olivat keskustelemassa Metsä Groupin johtava luontoasiantuntija Timo Lehesvirta, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön professori Ilari Sääksjärvi ja Jyväskylän yliopiston lehtori Marileena Mäkelä. Moderaattorina toimi Baba Lybeck.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Kuinka Suomesta tuli puhtaan energian suurvalta vuonna 2035? Kutsuimme yleisön ainutlaatuiselle aikamatkalle kahdentoista vuoden päähän, jolloin Suomesta on nähdäksemme tullut maailman johtava puhtaan energian tuottaja. Keskustelussa aiheeseen pureutuivat Gasgrid Finlandin toimitusjohtaja Olli Sipilä, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, Itä-Suomen yliopiston professori Markku Hauta-Kasari, SSABin ympäristöjohtaja Harri Leppänen ja Raahen seudun kehityksen projektipäällikkö Minna Näsman. Keskustelua moderoi tulevaisuudentutkija Perttu Pölönen.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Tulevaisuudessa pääosa väestöstä ja työpaikoista keskittyy kaupunkeihin ja kiinteistöjen arvo laskee maaseutukunnissa. Yhteiskunnallinen eriytymiskehitys on voimistuva ilmiö, johon kohtuuhintainen asuminen, asuinalueiden kehittäminen ja kaupunkien elinvoimaisuus nivoutuvat. Moderaattori Katja Ståhlin johdolla aiheesta keskustelivat Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen, Vuokralaiset VKL ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita, Helsingin kaupungin johtava asiantuntija Venla Bernelius, SAK:n elinkeinoasioiden päällikkö Lauri Muranen ja EU:n Alueiden komitean jäsen Sari Rautio.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Pohjoisranta BCW:n päivän ruokatarjoiluista vastasi Huikoo Catering. Tarjolla oli kana-teriyaki ja tofu-teriyaki -bowleja, mango-minttu -smoothieita, saaristolaisleipää paahdetulla voilla ja tillimajoneesilla sekä kahvia, teetä, tuoremehua ja virvoitusjuomia.

Päivän neljäs paneelikeskustelu pureutui Euroopan parlamentin vuonna 2019 julistamaan ilmasto- ja ympäristöhätätilaan ja kutsui kuulemaan, kuinka suomalaiset eri teollisuudenalojen edelläkävijät toimivat yhteisen kestävän tulevaisuuden eteen. Muun muassa uusiutuvista energiamuodoista, vetyratkaisuista, merituulivoimasta ja Fit for 55 -ilmastopaketin rahoituksesta keskustelivat Kirsi Alm-Siiran johdolla Eristeteollisuuden tuoteryhmäpäällikkö Peter Lind, Gasgrid Finlandin toimitusjohtaja Olli Sipilä, OX2:n merituulivoiman liiketoimintajohtaja Janne Lamberg, Suomen Biokierto & Biokaasu ry:n toiminnanjohtaja Anna Virolainen-Hynnä sekä europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri videon välityksellä.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Säilyttääkseen elinvoimaisuutensa Suomi tarvitsee alueellisia keskuksia, jotka vetävät puoleensa kansainvälistä osaamista niin koulutuksen kuin työvoimankin osalta. Mutta mikä ratkaisee eri toimialojen investointipäätökset, ja kuinka yritykset, yliopistot ja kaupungit onnistuvat houkuttelemaan ja kiinnittämään kansainvälisiä huippuosaajia paikalliseen yhteisöön? Aiheesta keskustelivat Vaasan yliopiston rehtori Minna Martikainen, MDI:n aluekehityksen asiantuntija Timo Aro, Freyr Battery Finlandin toimitusjohtaja Tor Stendahl ja europarlamentaarikko Henna Virkkunen. Moderaattorina toimi Anna Ståhle.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Päivän kuudes paneelikeskustelu sukelsi työelämän murrokseen. Uusista työtehtävistä ja toimialoista, pitenevistä työurista sekä aikuisten oppisopimus- ja muuntokouluksista keskustelivat Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdejohtaja Maria Mäkynen, Teollisuusliiton hallituksen jäsen ja pääluottamusmies Sami Ryynänen sekä Sivistan elinkeinopolitiikan johtaja Heikki Kuutti Uusitalo. Moderaattorina toimi Sanna Kulmala, Työterveyslaitoksen TYÖ2030-hankkeen ohjelmajohtaja.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Meillä on maata, tuulta ja aurinkoa – ja meihin luotetaan. Voisiko Suomi olla uusiutuvan energian ja siihen perustuvien tuotteiden merkittävä viejämaa? Kotimaisen aurinkoenergian roolista kansainvälisessä mittakaavassa keskustelivat Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, LUT-yliopiston tutkimusjohtaja Petteri Laaksonen, Valorem Energies Finlandin maajohtaja Minna Jukola, maankäytön asiantuntija Juho Ikonen sekä Korkian perustaja ja hallituksen jäsen Martti Malmivirta. Keskustelua moderoi Anna Perho.

Katso tallenne keskustelusta: https://www.mtv.fi/sarja/suomi...

Paneelikeskusteluiden päätyttyä ilta jatkui puhekaraokella ja cocktail-tilaisuudella.

Pohjoisranta BCW kiittää lämpimästi panelisteja, moderaattoreita, yhteistyökumppaneita, Porin kaupunkia ja MTV:tä sekä kaikkia SuomiAreenassa vierailleita, jotka tekivät päivästämme ikimuistoisen. Erityiskiitos upeille ohjelmakumppaneillemme, jotka osaltaan mahdollistivat moniulotteisen ohjelmakokonaisuuden rakentamisen. Kiitos Auringosta Energiaa -koalitio, Ammattiliitto PRO, Asuntosäätiö, Eristeteollisuus, Gasgrid Finland, Metsä Group, OX2, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, Suomen Paralympiakomitea, Teollisuusliitto, Toyota Auto Finland ja Vaasan yliopisto.